Als ondernemer kan je de corporates niet links laten liggen, want er gebeurt daar te veel. Er is geld te verdienen als je ze als klant binnen kan halen. Er zit veel kennis: over klanten, trends, en producten. Er werken ontzettend veel mensen die graag innovatief willen zijn. Er moet wat gebeuren, dat voelen ze daar ook.
Maar ja, het is wel lastig samenwerken. Voordat daar een project van een idee echt gestart is, ben je 6 maanden en 2 ton verder. Daar heb je als ondernemer tijd noch geld voor. En de manier van werken is ook compleet anders: toen ik als 29-jarig ondernemers-broekie voor het eerst bij het ING hoofdkantoor kwam voor een ‘brainstorm’, dacht ik dat ik met mijn jasje boven overhemd en spijkerbroek prima gekleed was voor een brainstorm. Business casual. Bij een brainstorm moet je niet te formeel gekleed zijn toch? Ahum, wel bij de directeuren van ING dus. Want ik viel toch wel erg uit de toon. En bij mijn volgende afspraak, toen ik wél in pak met das was, was de eerste opmerking “zo, nieuw pak?”. Ai, dat pak had ik de eerste keer moeten doen…
Dit voorbeeld vertel ik vaak in mijn lezingen om te illustreren dat corporates en startups vaak een andere taal spreken. Met brainstorm bedoelen ze allebei wat anders. En dan kan je denken dat je dus niet bij elkaar past, maar ik denk dat ze elkaar juist goed aanvullen. Het vrije denken van de ondernemer, ongebonden aan de bestaande operatie en jarenlange aangescherpte methoden, kan de corporate helpen innovatief te zijn. En de corporate kan met haar kennis, kracht en structuur een product van een ondernemer naar grote hoogte brengen, veel groter dan een kleine ondernemer zelf kan.
Is samenwerking succesvol? Veel corporates proberen het nu. Zoals de startup hip is, is samenwerken met startups nu hip voor corporates. KPN Ventures, het AEGON Venture Fund, Sanoma Ventures: ga zo maar door. De nieuwste is Eneco. Ze hebben geinvesteerd in Nerdalize (gave startup trouwens), Peeeks (slim: ervaren ondernemers én een voormalig Eneco-werknemer), en lanceren ook een fonds van 100 miljoen. Ze doen het slim, want werken samen met incubators.
Klinkt goed! Maar ja: gaat het succesvol worden? Dat is nog de vraag… Ik ken slimme mensen die er absoluut niet in geloven. En ik ken ook slimme mensen die er keihard in geloven. Wat denk jij?
Zelf geloof ik dat het kan. Vroeger keken corporates namelijk een beetje smalend naar startups en MKB, maar inmiddels zien ze dat de wereld is veranderd, dus dat ze (met open innovatie) wel moeten samenwerken. Het verschil wordt ook kleiner, ze groeien naar elkaar. Maar voordat het een goed huwelijk wordt, moet je wel weten hoe zo’n relatie werkt. Allebei goed inleven in elkaars situatie, en allebei in je kracht blijven staan. En natuurlijk op het juiste moment je pak aantrekken. Of nog beter: allebei lekker business casual.